Dag 15, 16 en 17 - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Hugo en Manouk - WaarBenJij.nu Dag 15, 16 en 17 - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Hugo en Manouk - WaarBenJij.nu

Dag 15, 16 en 17

Door: Hugo

Blijf op de hoogte en volg Hugo en Manouk

20 Oktober 2012 | Verenigde Staten, San Diego

Woensdag

Woensdag; maintenance dag. Het is hier trouwens bijna elke dag onderhouds dag. De toestellen zijn regelmatig in onderhoud voor een kapotte band, 'cracks', elektrisch of gewoon een beurt. Tot nu toe was ik hier niet het slachtoffer van geweest tot vandaag. Tijdens het vliegen kwam ik er achter dat de accu 'low voltage' gaf en de dynamo niet meer werkte. Omdat we nog een aardig stuk terug moesten vliegen heeft Barrett (instr) alle 'overbodige' instrumenten uitgezet en aan 'tower' aangegeven dat we de radio tot het landen uit zullen zetten. Gelukkig hadden we nog genoeg power voor de flaps en de landing clearance. Anders hadden we moeten cirkelen en wachten op lichtsignalen van de toren. Manouk heeft bij een ander toestel hetzelfde probleem en land na 15 minuten alweer op Gillespie. Toeval bestaat niet toch? In de middag naar sportschool en uitzendinggemist gekeken. Verder alvast afspraak gemaakt voor de groundschool navigatie. Hopelijk morgen meer vliegtijd.

Donderdag

Vandaag de touch en go's geoefend op gillespie. Er staat een flinke cross wind dus dat maakt het landen extra moeilijk. Uiteindelijk maken we allebei 10 touch and go's. Eigenlijk ging het bij beiden best goed ondanks de relatief harde wind.
Vandaag hebben we tevens onze eerste groundschool les navigatie. Leuk om te horen dat de regels in Europa allemaal niet iets anders en strikter zijn dan hier in de states. We krijgen een grote kaart van Engeland waar we de navigatie op moeten oefenen. Het doel is herkenbare punten uit de lucht te selecteren om de navigatie op af te stemmen. Hierbij rekening houden met weer, restricties, openingstijden en veel meer. Genoeg huiswerk voor volgende week... Nu eerst uit eten. Manouk heeft van Elodie een leuk restaurant als tip gekregen. Een visrestaurant aan de kust van san diego naast de USs midway (vliegdekschip museum). Een erg leuk restaurant met goede vis en een zowaar sfeervolle ambiance (daar ontbreekt het hier vaak aan). We zijn niet de enige, want na 10 minuten staat de rij tot buiten. Zeker voor herhaling vatbaar, misschien na onze eerste solo.....

Vrijdag

Vanmorgen vroeg begonnen met leren van navigatie. Filmpjes van de dvd bekeken. Daarna naar de vliegschool om te vliegen. Manouk gaat verder met de stalls en touch and go's. Ik begin met de emergency procedures zoals uitval van de motor. Allemaal drillls die er goed in moeten zitten. Bij het terugvliegen naar gillespie hoor ik Manouk op de radio. 6zp request fulltime stop... Ook landen dus. Of toch niet... Ik hoor dat 6zp te dicht op haar voorganger zit en op laatste moment een 'go around krijgt'. Ik die daar achter vlieg krijg de opdracht om op een naastgelegen baan te landen. Er schijnt een 'experimental' toestel voor te zitten die heel langzaam gaat... Manouk gaat voor de lunch naar de sportschool en ik maak me op voor de middag vlucht. Barrett heeft aangegeven dat we een klein toestel pakken omdat we daar goed stalls en spinns kunnen oefenen. Dit laatste blijkt zeker het geval. Het toestel kan tollen om zijn eigen as en maakt bij de recovery een diepe duik. Hierna is het mogelijk om voldoende snelheid te maken om een looping te maken maar dat mag niet met de lestoestellen... Maar per ongeluk.... Mea culpa... De lunch zit na een aantal manoeuvres aardig hoog dus tijd om weer terug te vliegen.
Ook Barrett komt met een leuk restaurant dus gaan we naar de pacific beach ale house voor een rattlesnake flatbread. Hebben heerlijk buiten gezeten.