Dag 34 en 35 (voorbereiden en praktijk examen) - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Hugo en Manouk - WaarBenJij.nu Dag 34 en 35 (voorbereiden en praktijk examen) - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Hugo en Manouk - WaarBenJij.nu

Dag 34 en 35 (voorbereiden en praktijk examen)

Door: Hugo

Blijf op de hoogte en volg Hugo en Manouk

11 November 2012 | Verenigde Staten, San Diego

Deze week zou een spannende week worden. Het is de week dat we inmiddels allebei zijn ingepland voor ons praktisch examen (skill-test). Manouk op woensdag en ik op dinsdag. Maar voor dat het zover is eerst nog goed voorbereiden voor de 2,5 uur durende examenvlucht. In dit examen wordt namelijk gekeken of je alle vaardigheden bezit. Enkele van deze onderdelen zijn navigeren, communicatie over de radio, koers houden, hoogte houden, juiste motorvermogen, vliegen op de instrumenten (als je bijv. in slecht weer komt), uitwijken naar een andere luchthaven en alle noodsituaties (waaronder uitvallen motor, brand etc) en alle vormen van landen (zonder flaps, op een korte landingsbaan en zonder motor vermogen).

Maandag ochtend heb ik nog een vlieguur van Manouk mogen gebruiken om de landingen te oefenen. Gelukkig gingen deze goed, waarna ik in principe zou landen om Manouk in te laten stappen. Manouk stuurde me echter een sms dat het examen niet zou tellen als solo uren en ik dus nog een uur solo moest vliegen om examen te doen. Na dit bericht ben ik zelf snel weer opgestegen om een uur lang touch-and-go's te maken. Na dit uur heeft Manouk het toestel overgenomen om nog een half uur solo te maken. Na de landing kreeg ik alvast een korte briefing van de examinator naar welke luchthaven ik zou gaan vliegen. Ik moest mijn vluchtplan naar Pauma Valley maken en daarna naar Palomar. In de middag na enige vertraging omdat Barret en ik het toestel niet gestart kregen... Een lege accu.... Na een half uur eindelijk de lucht in om nog een uurtje navigatie / speciale verrichtingen te oefenen. In mijn ogen uiteindelijk veels te kort, maar Barret had er vertrouwen in.

Na de les hebben we de auto richting Pacific Beach gepakt om daar in het Alehouse te gaan eten. Van dit restaurant hebben we meteen een tegoedbon gekocht voor onze instructeur Barret, omdat we deze tent van hem als tip hebben gekregen en het zonder hem niet was gelukt om de uren te maken.

Dinsdag:

Al vroeg opgestaan om het vluchtplan te maken en Manouk naar de vliegschool brengen voor het laatste uurtje solo. Inmiddels kon ik het weer controleren en de koersen berekenen aan de hand van de 'winds-aloft'. Daarna nog controle van speciale restricties en Notice to Airmen (NOTAM). Thuis nog even snel lunchen en dan om 1 uur klaarstaan voor allereerst mondeling examen en dan de vlucht. Het mondeling examen ging vrij ver; het uitleggen van luchtstromen om de vleugel; het theoretisch uitleggen en opheffen van een onbestuurbaar toestel, vragen over de lengte van de landingsbaan en de invloed van de temperatuur en luchtdruk op de benodigde lengte van de start en landingsbaan. Daarna de tankwagen gebeld om het toestel vol te laten tanken en nog wat olie bijgegoten. Inmiddels kwam de examinator in zijn rolstoel aanrijden en controleert mijn pre-flight checks. Hij maakt nog even van de gelegenheid gebruik om vragen te stellen over het toestel, antennes, luchtinlaat, lampen etc. Na een kwartier hijst de examinator zich in het toestel en rij ik zijn rolstoel naar zijn kantoor. De examinator had van de gelegenheid gebruikgemaakt om aan alle metertjes te draaien, waarna ik na het beluisteren van het weerkanaal alles weer in de juiste stand heb gezet. Daarna opstijgen en het navigatieplan vliegen. Elke keer vroeg hij mij hoe laat we op welke punten zouden aankomen. Uiteindelijk scheelde het maar een halve minuut met het plan. Totdat er op mijn plan opeens een koers naar rechts stond terwijl ik zeker wist dat het vliegveld links zou liggen. Ik had een fout gemaakt in de planning (en dat tijdens mijn examen). Ik ben blijven cirkelen boven Pauma Valley en heb daar de berekeningen opnieuw gedaan. Nu klopte het gelukkig wel. Nu gaf hij aan dat we in slecht weer kwamen en ik met een kap op een 180 graden bocht moest maken om uit de 'wolk' te vliegen. We zouden een diversion maken naar Loma Madera. Ik had een paar minuten eerder dit al geoefend dus de koers was snel gevonden. Hierna werden de speciale verrichtingen getoetst, gesimuleerde noodlanding, gebruik van VOR radiobakens en als laatste ook nog de verschillende landingen. Deze gingen gelukkig goed en kon na de laatste landing en taxiën naar de parkeerplaats de felicitaties van de examinator en Manouk in ontvangst nemen. Nu was het voor Manouk tijd om te worden geïnstrueerd voor haar examenvlucht. Thuisgekomen is Manouk snel gestart met vluchtplanning. We hebben alle JAA studenten en enkele andere studenten uitgenodigd om gezamenlijk met een grote groep te gaan eten bij de Applebee's. Erg gezellig, maar niet laat gemaakt want woensdag was de grote dag voor Manouk...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hugo en Manouk

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 9606

Voorgaande reizen:

16 Juni 2013 - 28 Juni 2013

Cambodja!

03 Oktober 2012 - 10 November 2012

San Diego - PPL

Landen bezocht: