Reisdag naar Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Hugo en Manouk - WaarBenJij.nu Reisdag naar Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Hugo en Manouk - WaarBenJij.nu

Reisdag naar Phnom Penh

Blijf op de hoogte en volg Hugo en Manouk

19 Juni 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Reisdag vandaag, op naar Cambodja. Vroeg uit de veren op naar de Mekong express bijstop te gaan. Lokale bus, waar we een heel pak koekjes pp als ontbijt kregen. En een dame die in heel hakkelend ingestudeerd Engels ons een welkomstpraatje gaf. Binnen 6u in Phnom Penh, busreis ging probleem loos. En de grensovergang was ook zo gepiept. Eerst uitschenken in het ene land. 100m met de bus en dan inchecken in het volgende land.

Wat meteen opviel is dat er absurd veel scootertjes waren in HCMC. Hier waren er veel minder. En terugdenkend aan andere landen in zuidoost Azië waren er inderdaad immens veel in Vietnam. Met 2000 verkeersongelukken per maand doordat halverwege de dag de richting van het verkeer ook veranderd en niemand zich aan enige vekeersregel lijkt te houden. Oversteken is echt een uitdaging. Gewoon adem in en gaan, op hoop van zegen.

In Phnom Penh dachten we "even" te lopen naar ons hotel. We hadden de middag temperatuur en de afstand een beetje onderschat vanaf Orussey market naar de royale palace. Druipend kwamen we aan bij het hotel. Een douche was dus wel op z'n plaats ;).

Na een schoon pak op naar de Tuol Sleng Genocide museum, ook wel bekend als de S-21 gevangenis. Vroeger was het een school maar toen de communist Pol Pot met de rode khmer aan de macht kwam werden steden geëvacueerd, tempels en scholen vernield en alle slimme / hoger opgeleide gemarteld en vermoord. Hierna werden de gevangenen afgevoerd naar de killig fields waar ze werden vermoord en begraven in massa graven. Ik had er al een beetje een beeld van nadat ik thuis de film nog even had gezien, maar dat bleek toch wel de film versie. Werd er hier helemaal naar van. Wat een gruwelijkheden hebben zich hier nog niet zo lang geleden afgespeeld (1971-1979). Vooral om door die kleine ruimtes te lopen en al de foto's, getuigen verklaring en martelwerktuigen te zien.

Daarna door de tuk tuk laten afzetten bij de independance monument. Ik ben weer op dreef met m'n onderhandelingen, afdingen vergt altijd weer wat inkomen. Grap is dat alles hier eigenlijk in US dollars gaat ze hebben wel een eigen munt, maar die is minder gewild.

Daar in een lokale tent, sovanna, khmer BBQ gegeten. Scheen een van de populairste eet tenten te zijn voor lokalen, met heerlijk cambojaanse gerechten opgeleukt met mieren, maden en sprinkhanen. Hugo moest er niets van hebben, en hield het op fried rice.

Of het is laag seizoen of we doen "as the locals do" want we zijn nog geen toerist tegen gekomen. Ik vind Phnom Penh veel leuker dan HCMC, gemoedelijker en minder westers (lees: geen Starbucks, KFC en subway op elke hoek)

Daarna langs de boulevard gestruind en de khmer dans gezien. Soort buitenlucht aerobics, in groepen van 100'en mensen. Daarna bij een westerse tent drankjes gedaan. Daar kwamen we het sex toerisme tegen: allemaal rete oude mannen met hele frêle jonge mesjes. En bars met de naam Pussy bar, 69 bar, etc. Waar er allemaal halfnaakte meisjes voorstaan. De red light district is er niks bij. Schrijnend!