Siem Reap en de machtige Angkor tempels - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Hugo en Manouk - WaarBenJij.nu Siem Reap en de machtige Angkor tempels - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Hugo en Manouk - WaarBenJij.nu

Siem Reap en de machtige Angkor tempels

Blijf op de hoogte en volg Hugo en Manouk

21 Juni 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Weer een reisdagje, nu met luxe ligstoelen dus eigenlijk de hele ochtend getukt. Bij het hotel geplonsd in het zwembad. En daarna met onze tuctuc chauffeur alvast kaartje gekocht voor de tempels van Angkor. We gingen voor de sunset, maar door de moesson was daar niet veel van te zien. Wel zijn we vast de Phnom Bakheng op geweest, een op de heuvel gelegen tempels. Van 802-1432 AD was de periode van de koningen van Angkor. Die bouwde voor hun specifieke god, vaak shiva of vishnu, een tempel maar ook voor hun voorouders, voor zichzelf en een als hun graf. Plus dat deze de gebouwen van de vorige koningen moest overtreffen. Hele complexen werden dat dus. In de periode van de khmer, waarin geloof niet was toegestaan en waarin zij alles molesteerde, zijn deze gebouwen nog verassend goed gebleven, alleen zijn veel beelden onthoofd, maar die zijn nu gerestoreerd.

Nou om verder te gaan; de eerste ontmoeting met Angkor was indrukwekkend. Blij dat we alvast een kijkje hadden genomen. Op de terug weg laten afzetten bij de nightmarket, waar ik mn eerste souvenir vond (armband verslaafd), om daarna naar het toeristen walhalla te sloffen "pubstreet". Hier gebeurt het allemaal zeggen ze. Nou het was net of we weer in koh phanang (Thailand) waren, soort exotisch Salou. Hugo wilde pizza, het was gelukkig geen uitdaging om die hier te vinden. Ook nog bij dr. Fish op bezoek geweest, hier mag je je blote voeten in een groot aquarium laten bungelen om de visjes van je dode huid te laten knabbelen. En dat kietelt... "Angkor what?" aangeschreven als de clubbing scène van Siem Reap bezocht en daarna bar dancing het mandje.

De sunrise overgeslagen om met de tuctuc om een wat schappelijker tijdstip erop uit te gaan. Angkor wat is de eerste die je tegen komt vanaf de ingang, en meteen ook een van de indrukwekkendste en degene waar Cambodja om bekend staat. Ik heb nog nooit zoiets gezien. Het is echt heel indrukwekkend en niet te omschrijven wat een prachtige en mega grote gebouwen dit zijn. Sommige torens zijn wel 55m hoog. Bizar dat ze dit met alleen de hulp van olifanten hebben gebouwd. Daarna het hele complex van Angkor Thom bekeken. Daar hadden alle torens gezichten. Overal in de tempels waren graveringen en beelden. Ik ga niet alles beschrijven. Google het maar ;) foto's zeggen meer. Super gaaf om hier tussen te lopen. Na nog een paar tempels geëindigd met Ta Prohm, ofwel de Tomb Raider en Indiana Jones tempel. Hier zijn die films opgenomen, deze tempel heeft allemaal iconische wortels van bomen over de stenen groeien. Beetje sprookjes effect heeft het.

Hierna waren we tempel moe. Bij een expat tent een zeer late luxe lunch gehad en daarna gezwommen in het hotel, voel me helmaal thuis hier. Hugo was niet helmaal fit dus maar kort even naar old market geweest voor een khmer hapje.

Ps je kan hier negens pinnen. Oa ABN AMRO heeft zijn pinpassen geblokkeerd voor Cambodja. Godzijdank hebben we ook allebei de credit card mee. Hier kan je ook nauwelijks mee betalen, maar je kan er wel mee pinnen. Wel duur grapje.