Dag 25 en 26 (Beste weekend ooit!) - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Hugo en Manouk - WaarBenJij.nu Dag 25 en 26 (Beste weekend ooit!) - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Hugo en Manouk - WaarBenJij.nu

Dag 25 en 26 (Beste weekend ooit!)

Blijf op de hoogte en volg Hugo en Manouk

04 November 2012 | Verenigde Staten, San Francisco

Dag 25:

Nadat het besluit gevallen was om een weekend trip met de Cessna te ondernemen begon het plannen. Dit is altijd veel meer werk dan gepland en is het zelfs met alle moderne apps en apparatuur een heel proces. Allereerst hebben we globaal de route uitgestippeld; Gillespie, opletten voor de Bravo airspace en de militaire oefenterreinen waar we niet overheen mogen vliegen, catalina island (reddingsvesten niet vergeten), Santa Barbara (zonnebrand check) en San Francisco. Hierna begint de detailplanning van koersen, windcorrecties, afstanden, brandstof, gewicht, tijdelijke restricties of evenementen etc etc. Mijn instructeur Barret was mee om tijdens het uren maken tips te geven en oefeningen te doen. Mooie 2-1 combi. Pas om 1200 uur stonden we klaar voor de startbaan met Manouk als Pilot in Command om te vertrekken. Via de kust omhoog en dan de oversteek naar Catalina. Een vakantie eiland met resorts, dolfijnen, zeilboten en een hooggelegen airstrip op een klif. Op deze baan heeft Manouk een low approach gemaakt (laag over de baan) en daarna een duik vanaf de klif langs de kust voor een island tour. Na de ronde koers gezet naar Santa Barbara. Na een soepele landing en het parkeren van het toestel werden we door de locale FBO (beheerder/handler) opgehaald met de Escalade om ons naar de kust te rijden. Daar sta je dan met je kleine Cessna tussen de privé jets. Luxe en dat alles als je maar je toestel laat voltanken. Aan de kust heerlijk geluncht en daarna weer opgestegen om de vlucht te vervolgen richting Oakland intl airport. Onderweg kom je hele uitgestrekte kustgebieden tegen met grote zwembaden en vreemde huizen. Zo staan er bijvoorbeeld een soort nagebouwde kastelen.. Vreemde smaak. Inmiddels is het donker geworden en hebben we de navigatielichten en strobe aangezet. Met de petzl hoofdlampen verlichten we de cockpit en zetten onze laatste koers richting Oakland. Aan de verkeersleiding geven we aan dat het de eerste keer is dus loodsen ze ons met diverse instructies de stad over en hebben daarna de runway-in-sight. Een groot vliegveld met Boeings etc waar we in het patroon aansluiten na United ... Zeer veel lampen en landingshulpmiddelen die aangeven of je goed op landingskoers zit. Het landen gaat goed en we worden na het parkeren ook hier weer naar ons hotel gebracht. Na een snelle opfris door de San Francisco downtown voor eten en een tiger bier. Veel mensen waren hier al helemaal klaar voor Halloween. Na een paar drankjes en eten weer naar het hotel gegaan om de volgende dag weer terug te vliegen.

Dag 26:

In de morgen worden we al weer vroeg opgehaald door de FBO (handler) en de chauffeur onderweg in ruil voor koffie laten stoppen bij de Starbucks voor ontbijt. Eenmaal op de luchthaven weer aan de slag gegaan met vluchtplanning... Voor het eerste deel van de vlucht krijgen we toestemming om door de baai van SF te vliegen. We maken een ronde over Alcatraz en vliegen daarna via de Golden Gate bridge richting onze lunchstop in de bergen (tussen California en Nevada). Na een prachtige route door de bergen en zelfs besneeuwd landschap landen we bij Lake Tao. Er ligt hier zelfs sneeuw aan de zijkant van de baan en de temperaturen zijn inmiddels gestegen boven het vriespunt. Na de lunch bij het restaurant van de luchthaven vertrekken we richting Nevada; woestijn en rotsachtig gebied. De woestijn bestaat voornamelijk uit nogal lugubere militaire terreinen, bunkers en in het oog verlaten dorpen. Manouk ziet onderweg kans om nog een aantal landingen te oefenen op een militaire airstrip. Inmiddels is de schemering ingezet en zetten we koers richting Las Vegas. Een mooi fenomeen is hier de '7 clicker'. Je kan door 7x snel de spreeksleutel van de radio in te drukken de verlichting van de vliegvelden onderweg aandoen. Dit maakt het navigeren makkelijker en is een grappig gezicht. Manouk krijgt van de verkeerstoren duidelijke instructies naar het vliegveld van Las Vegas (1st time @ the field en ze helpen je tot aan de landingsbaan). Dit is niet makkelijk. Probeer in Vegas maar eens de baanverlichting te onderscheiden van die van Cesar's Palace... Hier snel even tanken en de laatste twee uur vliegen. Uiteindelijk landen we rond 23.30 uur weer op de thuishaven na een zeer geslaagde trip. Dit is waar we het voor doen. Nu snel slapen want de volgende dag moet er al weer gevlogen worden. Een voordeel is dat we in een klap wat achterstand in de uren in hebben kunnen halen.

• 06 November 2012 - 12:47

Brenda, Annouk En Roy:

Hoi Hugo en Manouk,

Wat een avonturen. Dit zijn ervaringen voor het leven. Blijf genieten, ondanks dat het ook best veel studeren zal zijn. Wanneer gecertificeerd vliegen we graag met jullie een keer boven ons mooie Castricum.

Veel liefs van Brenda, Annouk en Roy